הכן צמיגך לחורף 2021

עם בוא החורף המגיע עלינו לטובה, כדאי לשים לב  ל מספר נקודות חשובות  בצמיגי הרכב הקשורות לביטחונכם ובטחון ילדכם  והמשתמשים בדרך . עניין, שעשוי להציל חיים.

כ 30% מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל אירעו בגלל צמיגים לקויים ולא תקינים. תיקון צמיגים (משרד התחבורה ביטל את ההוראות תיקון )  צמיגים יבשים בני שנים רבות, צמיגים חדשים בני שנים רבות הנמכרים בצמיגיות כצמיגי “קומבינה” כשליש מתאונות אלה נגרמו בגלל נסיעה עם צמיגים שלחץ האוויר בהם היה נמוך מדי.., ובעל הרכב לא דאג לבדוק אוויר לפחות אחד לחודש במינימום , חשוב לדעת כי לחץ האוויר ברכב חשוב מאוד ולכן בצמיגיה הקרובה בדיקת לחץ אוויר ותקינות הצמיגים שעל הרכב ע”י המנהל המקצועי בצמיגייה תשפר את ההרגשה שלכם כי לחץ האוויר ותקינות הצמיגים במצב  בטיחותי. ולא לבדוק אוויר בצמיגי הרכב אחד לשבועיים לפחות או אחד לחודש חובה.(טיפ לעובד ישפר את הרגשתו )

בדיקת האוויר היא חינם בכל הצמיגיות בארץ 

( לא לשכוח להשאיר טיפ סמלי לעובד 10 ₪ )

ודאו שהצמיג שאתם רוכשים מתאים למידות הרשומות ברישיון הרכב ולהוראות יצרן הרכב, ( אפשר לבדוק בהוראת רשום במשרד התחבורה ) ועליהן המליץ יצרן הרכב. אסור בישראל  לנסוע ברכב כאשר מידות הצמיגים, קוד עומס וקוד מהירות   המורכבים על הרכב לא רשומות  ברישיון רכב ותואמות את אישור של יצרן הרכב.

ודאו שהצמיגים שאתם רוכשים מסומנים בתקן הבינלאומי ,אמריקאי, יפני, אירופאי Swr2, ומתאימים לעומס ולמהירות הנסיעה של הרכב כפי שקבע יצרן הרכב ובאישור משרד התחבורה  בלבד, החל מיום 01 ינואר 2013  יבואני הצמיגים לא יורשו להכניס לישראל צמיגים ללא בדיקות מחמירות נוספות של האחוד האירופאי לצמיגים והבדיקות הם- התנגדות הצמיג לגלגול, וזאת בשביל לחסוך בדלק – עמידת הצמיג בניקוז מים , בלימה על כביש רטוב,  –  בדיקת דציבלים רעש שהצמיג משמיע בנסיעה , יש לא מעט צמיגים שבזמן נסיעה בכביש ישר וטוב הצמיגים בגלגול מרעישים ולא נעים לנסוע ברכב עם רעש מוזר של צמיגים  הדרוג יהיה מי  A  ועד ל G  כאשר הדרוג הטוב ביותר הוא A  , והדרוג הנמוך ביותר הוא C  . בקשו לראות את המדבקה על הצמיגים בזמן ההרכבה.

הערה חשובה , יש לא מעט צמיגים שנמכרים היום בצמיגיות עם משקל כבד מאוד לצמיגים , לדעתי המקצועית צמיגים כבדים הם צמיגים לא טובים במיוחד וזאת בלשון המעטה לדוגמה עם צמיג  עם נתונים טובים מאוד A  תצרוכת דלק  A בלימה על כביש רטוב A התנגדות לגלגול במידה   15  R 195/65  91 H שוקל כ 6 ק”ג ואותו צמיג בשם אחר ובאותה מידה שוקל כ 10 ק”ג ברור שעדיף צמיג קל יותר עם נתונים טובים יותר על פני הצמיג הכבד והמגושם וזאת למרות שלצמיג יש את כל התקנים כפי שדורש משרד התחבורה.

את ההבדל כל נהג ירגיש בתצרוכת הדלק של הרכב כאשר הצמיגים כבדים, עם התנגדות לגלגול גבוהה , לכן על כל צמיג יש את הנתונים של ה מעבדה .

 בישראל צמיג פסול זה צמיג שעומק העיטורים בו הוא פחות מ 2 מ”מ, אני ממליץ להחליף צמיג כאשר הוא מגיע לעומק עיטורים של 3 מ”מ  החליפו צמיגים כאשר עומק החריצים הנותר בסוליה יורד מתחת ל- 3. מ”מ , ומומלץ רצוי ואף חובה לדעתי להחליף צמיגים רק בזוגות , אלה אם כן הצמיג שמוחלף תואם את הצמיג הנותר בכל הפרמטרים אותו צמיג בדיוק מס קטלוגי  שם מותג קוד מהירות וקוד משקל ויעוד הצמיג ועומק העיטורים לא פחות מ 10% מהצמיג המורכב על הרכב בסרן בצד שני. ( נהגי חברות פתחו את העיניים טוב טוב )

אין להתקין על אותו ציר שני צמיגים מסוג מבנה ודגם שונה – רדיאלי ודיאגונלי, אסימטרי וסימטרי ,ו או חד כיווני  ואסימטרי ,צמיג שטח וצמיג כביש

בוודאי לא בגודל שונה,  ( יש להקפיד שבעתיים ברכבי חברה , ליסינג , והשכרת רכב .)

במידה ויש ספק,,, אין ספק יצרן הרכב יעמוד תמיד לרשות הלקוח לבדיקה ואישור צמיגים על הרכב.

לא מומלץ להתקין צמיגים של מותגים שונים על אותו סרן,רצוי זוג על אותו סרן בגלל הבדלים בסוג  הסוליה אשר גורמים  ברוב המקרים לבלימה ואחיזת כביש לא

ברכב פרטי יש להתקין צמיגים חדשים או את אלה הטובים יותר על הציר האחורי חובה, לא משנה אם מדובר ברכב הנעה קדמית או הנעה  אחורית. וזאת משום שאם חלילה יש תקר או איבוד אוויר מידיי בצמיג קדמי יש לנהג שליטה ע”י ההגה, ואם צמיג אחורי מאבד אוויר או מתפוצץ חלילה אין לנהג כל שליטה ברכב עד כדי איבוד שליטה על הרכב, והרכב עלול לסטות ממסלולו ולאבד כיוון נסיעה.

יש חובה על הנהג לשמור על לחצי ניפוח בצמיגי הרכב בהתאם להוראות היצרן הרכב וזאת מכוון שבצמיגי הרכב האוויר יורד אחד לחודש בכ 1 עד 3 P S I . לא פחות מדי “כי ככה האוטו יותר נוח”, לא יותר מדי “כי האוטו נורא עמוס”. בדיוק כפי שהמליץ היצרן. תאמינו לו, הוא השקיע בנושא המון כסף וריסק מכוניות רבות בשעת ניסוי  ומי שקבע את הלחץ יודע מה הוא עושה,

הצמיגים רגישים לשחיקה מוגזמת או לא אחידה במקרה של בעיות במערכת ההיגוי, המתלים והבלמים. אפילו בעיה קלה או חוסר שוויון בזוויות ההיגוי או במסבים עשויה להרוס צמיג/ים , אבל אל דאגה רכב עובר אחד לשנה טסט ושם נבדק הכיוון גלגלים ובמידה והכיוון לא טוב הרכב לא יעבור את הטסט ואז יש לבצע כיוון גלגלים לרכב במכון לכיוון גלגלים מאושר ע”י משרד התחבורה בלבד.

הקפידו על איזון הצמיגים ברכב ובצעו רוטציה בצמיגים לפי הוראות יצרן הרכב או כל 10.000 ק”מ ו או שנה הקודם מבין השניים . במקרה של החלפת צמיג בודד זהה יש להרכיבו על הסרן האחורי בצד ימין  יש לאזן גם את הצמיג השני על אותו ציר. מומלץ להעביר מדי פעם צמיגים קדמיים אחורה, ולהפך. בעיקר כאשר מדובר ברכב עם הנעה קדמית, אך גם בכזה עם הנעה כפולה. כמובן, במידה ומידות הצמיגים לפנים ומאחור זהות.

שאלות ותשובות צמיגי זיתוני

נהג !!! יש לדרוש ולקבל תעודת אחריות של יצרן הצמיגים דרך היבואן בעת רכישת צמיגים חדשים .ולבדוק כי הצמיגאי רשם על תעודת האחריות את כל הפרטים תאריך יצור הצמיגים וארץ ייצורם , וזאת בנוסף למידה  קוד מהירות וקוד משקל של הצמיגים.

 לידיעה : בישראל שונה החוק להרכבות צמיגים לרכב בחקיקה, וכיום מאושר למנהל המקצועי בצמיגייה  להרכיב צמיגים חדשים עד לשש שנים מתאריך יצורם בידיעת הנהג  ואם היו הצמיגים משומשים גיל הצמיגים המורכבים ברכב לא יעלה על 24 חודש מהתאריך המוטבע על הצמיג ובהסכמה מלאה של בעל הרכב ורישום בחשבונית מס של הצמיגייה , יש יבואנים אשר מוכרים צמיגים ישנים מאוד בני שנים רבות  ובמחירמציאהלצמיגייה… צמיגי “קומבינה” לנהג וצמיגים אלו עלולים להיות מסוכנים לנהג והסובבים אותו ברכב, במקרה של בעיה לנהג לא יהיה מה לומר על צמיגים ישנים שלא רשומים בחשבונית מס .

אם מותקנים ברכב צמיגים עם פרופיל סוליה  חד כיווני, יש להקפיד היטב על הרכבת הצמיג בהתאם לסימון המופיע עליו חץ בדופן המעיד על כיוון הנסיעה, או ציון הצד המתאים באותיות ברורות ל”שמאל” או “ימין”. הרכבה הפוכה תפגע ביתרונות של צמיגים אלה ביציבות הרכב  ותגרום להם שחיקה מוגברת וחוסר ניקוז מים בנסיעה  עד כדיי החלקה של הרכב בכביש רטוב.

לא מומלץ לרכוש צמיגים משומשים. אבל אם בכל זאת החלטתם לרכוש כאלה, דרשו מהמוכר אחריות ברורה על הצמיגים, תוך ציון סוג הצמיג, מידותיו, היצרן, ותאריך היצור בחשבונית מס .אין להרכיב ברכב צמיג משומש מעל לעשרים וארבע חודשים מתאריך יצורם ,במידה ויש צמיגים ישנים שמורכבים ברכב ההמלצה היא  להשתמש בצמיגים אלו רק לאחר בדיקה של מנהל מקצועי בצמיגייה ובאישורו.

בכל מקרה לאלו שרוצים לדעת איך יודעים מה השנה על הצמיגים תאריך הייצור מצוין בארבע ספרות. למשל – 1820, פירושו שבוע 18 בשנת 2020.תאריך הצמיג מופיע ליד התקן האמריקאי  D-O-T  צמיג ללא DOT לא מורשה כניסה לארה”ב

נהג רכב, בעל רכב של חברה, פרטי, ליסינג, או כל חברה אחרת במקרה שנתקלתם  בשאלה או בבעיה בנושא צמיגים ברכב או סתם שאלה ניתן לפנות לקבלת יעוץ חינם ללא כל תמורה  !

כותב המאמר יוסף נעים יו”ר ארגון צמיגאי הרכב והבטיחות בישראל !

והבעלים של צמיגי זיתוני ונעים בבת ים ובגבעתיים בלבד !

נייד   משרד   0505619050

בכל שעות היום   naim100@gmail.com

כתיבת תגובה